طراحي منو جذاب و حرفه اي چه ويژگي دارد

ي نويسنده همه چي نويس خوش ذوق

طراحي منو جذاب و حرفه اي چه ويژگي دارد

۱۹ بازديد

در صنعت رستوران‌داري، نحوه طراحي منو كه به‌دقت چيده شده و برنامه‌ريزي شده باشد، امري ضروري است. منوي شما ابزار اصلي است كه فروش را به سمت كسب و كار شما هدايت مي كند و مهندسي منوي شما مي تواند به فروش بيشتر و افزايش سود شما كمك كند. علاوه بر اين، مطالعات نشان داده است كه يك منوي خوب طراحي شده مي تواند سود شما را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزايش دهد. براي اطمينان از ايجاد بهترين منوي ممكن، ما اين راهنماي جامع را ايجاد كرده‌ايم كه اين روند را تجزيه مي‌كند و ايده‌هاي مفيدي براي منوي رستوران به شما ارائه مي‌دهد.

نحوه طراحي يك منو مي تواند ترسناك به نظر برسد، اما اين فرآيند را مي توان در چند مرحله ساده خلاصه كرد:

۱. ليست آيتم هاي منو را نهايي كنيد و آن را در يك صفحه گسترده قرار دهيد.

۲. ليست خود را به بخش هايي مانند صبحانه، ناهار، شام، غذاي اصلي، پيش غذا، دسر و غيره تقسيم كنيد.

۳. لي اوت و چيدمان منوي خود را طراحي كنيد. با مطالعه مهندسي منو، نحوه استفاده مشتريان از منو را در نظر بگيريد.

۴. براي طراحي منو از يك منو ساز رايگان يا نرم افزار منو ساز استفاده كنيد.

۵.منوي خود را به صورت PDF ذخيره كنيد و آن را چاپ كنيد. مطمئن شويد كه منوهاي كافي براي مشتريان خود داريد.

 

اگرچه اين مراحل، فرآيند اصلي ايجاد يك منو را مشخص مي كند، اما بايد در طراحي منوي خود فكر و تمركز زيادي داشته باشيد. در زير، ما برخي از بهترين روش‌ها را براي طراحي منو ارائه مي‌كنيم تا استفاده از آن‌ها براي مشتريان شما آسان باشد و به تسهيل فروش كمك كند.

نحوه چيدمان منو

وقتي مشتريان به منوي شما نگاه مي‌كنند، چشم‌شان به مكان‌هاي خاصي در آن جلب مي‌شود، پس اين جايي است كه بايد محبوب‌ترين آيتم‌ها و اقلام منوي خود را با بيشترين حاشيه سود، مانند غذا هاي اصلي و پيش‌غذاها، قرار دهيد. مهندسان منو و روانشناسان سه نقطه در منو را كه مشتريان در ابتدا نگاه مي كنند مثلث طلايي مي نامند.

مثلث طلايي

مثلث طلايي اصطلاحي است كه مهندسان منو براي اشاره به سه قسمت در منوي شما كه اغلب مشتريان در ابتدا به آن نگاه مي كنند، استفاده مي كنند. سه نقطه در اين مثلث وجود دارد:

۱. وسط: اكثر مشتريان ابتدا به وسط منوي شما نگاه مي كنند. اين مكاني عالي براي قرار دادن موارد ويژه يا موارد منحصر منو است.

۲. بالا سمت راست: دومين جايي كه چشمان شما به آن تمايل دارند، گوشه سمت راست بالاي صفحه است. اين جايي است كه بسياري از رستوران داران غذاهاي اوليه يا غذاهاي اصلي خود را قرار مي دهند.

۳. بالا سمت چپ: از گوشه سمت راست بالا، اكثر مشتريان تمايل دارند به گوشه سمت چپ بالا نگاه كنند. اين يك مكان رايج براي پيش غذا است، كه، همراه با غذاي اوليه، مي تواند سود شما را افزايش دهد.

طراحي لي اوت (چيدمان) منو

نحوه طراحي منو نياز است كه شما با ارزش ترين ناحيه منوي خود را به محبوب ترين اقلام خود و غذاهايي كه بيشترين حاشيه سود را دارند اختصاص دهيد. هنگامي كه تصميم گرفتيد كدام بخش ها را مي خواهيد در مثلث طلايي قرار دهيد، مي توانيد نحوه چيدمان بقيه آيتم هاي منو را بيابيد. يكي از موارد بعدي كه بايد تصميم بگيريد اين است كه چند بخش در منوي خود داشته باشيد.

بخش هاي منو

هنگام ايجاد بخش هاي مختلفي كه در منوي شما قرار مي گيرند، بايد در نظر بگيريد كه چه تعداد آيتم در منو داريد و چگونه مي توان آنها را گروه بندي يا تقسيم كرد. به عنوان مثال، آيا مي توانيد بخش غذاي اصلي خود را به غذاهاي اوليه و ساندويچ ها تقسيم كنيد؟ يا مي توانيد آن را به بخش هاي گوشت گاو، گوشت مرغ، گوشت خوك و غذاهاي دريايي تقسيم كنيد؟ وقتي نوبت به ايجاد بخش‌ها مي‌رسد، بهتر است تا حد امكان خاص باشيد، تا مشتريان شما به راحتي بتوانند چيزي را پيدا كنند كه برايشان جذاب باشد.

ايجاد قسمت هايي براي توضيح مواد تشكيل دهنده خاص، مانند گوشت گاو، گوشت خوك، يا مرغ ضروري است، به ويژه در رستوران هايي كه غذا هاي بومي و محلي سرو ميكنند و داراي آيتم هايي هستند كه مشتريان ممكن است با آن آشنا نباشند.

در اينجا چند ايده ديگر ازنحوه طراحي منو وجود دارد كه بايد هنگام انتخاب چيدمان خود در نظر بگيريد:

  • يك منوي جداگانه براي دسرهاي خود ايجاد كنيد. مطالعات نشان داده است كه اگر دسرهاي شما در منوي اصلي باشد، مشتريان پيش‌غذاي كمتري سفارش مي‌دهند. به‌علاوه، اگر منوي جداگانه‌اي داريد، مي‌توانيد آن را روي ميز بگذاريد تا مشتريان در طول وعده‌هاي غذايي خود مرور كنند و به آن‌ها فرصت دهيد تا فكر كنند كدام گزينه دسر را مي‌خواهند امتحان كنند.
  • رستوران‌هايي كه طيف گسترده‌اي از نوشيدني‌ها را دارند، بهتر است كه يك منوي نوشيدني جداگانه ايجاد كنند تا فضاي زيادي از منوي اصلي را اشغال نكنند. همچنين ممكن است لازم باشد تا نوشيدني‌هاي غيرالكلي محبوب مانند نوشابه، چاي سرد يا ليموناد را در منوي اصلي خود قرار دهيد.
  • اگر مجموعه شما انتخاب زيادي از گزينه هاي وجترين، وگن يا بدون گلوتن دارد، ايده خوبي است كه بخش هاي اختصاصي براي اين موارد اضافه كنيد. ايجاد يك بخش جديد، كار مشتريان داراي رژيم‌هاي غذايي جايگزين براي يافتن آيتم‌هاي منو كه مي‌توانند بخورند را آسان مي‌كند.
  • شما مي توانيد توجه به آيتم هاي خاص منو مانند غذاهاي ويژه با زمان محدود يا اقلام فصلي را با قرار دادن يك باكس يا حاشيه در اطراف آنها، جلب كنيد. اين به محصولات ويژه شما كمك مي كند تا از ساير اقلام شما متمايز شوند و چشم مشتريان شما را به سمت آنها جلب كند. همچنين مي توانيد آنها را در مركز صفحه خود قرار دهيد تا توجه بيشتري به آنها جلب شود.

منو بايد چند صفحه باشد؟

تعداد صفحات منوي شما از همه مهمتر به تعداد آيتم هاي منو بستگي دارد. اگر منوي شما صفحات زيادي دارد، مي تواند براي مشتريان شما طاقت فرسا باشد.

متداول‌ترين نوع منو دو صفحه دارد و بدون ارائه اطلاعات بيش از حد خسته كننده، فضاي كافي براي فهرست كردن آيتم‌هاي منو فراهم ميكند. اگر رستوران شما مدرن است يا داراي دكوراسيون و فضاي به روز است، به جاي استفاده از صفحات متعدد، ممكن است صفحه بزرگتر يا يك طراحي منحصر به فرد را انتخاب كنيد.

انتخاب سبك منو

در نحوه طراحي منو مهم است كه سبكي را انتخاب كنيد كه منعكس كننده كانسپت رستوران شما باشد و براي مشتريان شما جذاب باشد. در اينجا چند سبك متداول وجود دارد كه مي‌تواند به شما جهت انتخاب سبك براي منوي خود كمك كند:

  • مجلل: منوهاي سطح بالا معمولاً كوتاه هستند و فقط چند آيتم در صفحه وجود دارد. تصاوير در صفحه بسيار كم است يا اصلاً وجود ندارد و معمولاً از يك فونت دقيق و شيك استفاده مي شود.
  • دوستدار كودك: منوهاي رستوران‌هاي خانوادگي معمولاً داراي تعداد زيادي عكس و رنگ‌هاي روشن است كه مي‌تواند توجه كودك را جلب كند. همچنين ممكن است لازم باشد تا از يك فونت بزرگ استفاده كنيد كه به راحتي قابل خواندن و اسكن باشد.
  • مدرن: منوهاي رستوران هاي مدرن گسترده هستند و طراحي آن بيشتر به تم رستوران شما بستگي دارد. اما، بسياري از مجموعه هاي مدرن داراي منوهاي براق، با طرح هاي جالب، تصاوير سفارشي و فونت هاي زيبا هستند.
  • نوستالژيك: با بالا رفتن سن مخاطبين و صرف زمان بيشتر براي غذا خوردن در بيرون نسب به آشپزي براي خودشان، رستوران هايي كه روي نوستالژي سرمايه‌گذاري مي‌كنند، محبوب‌تر مي‌شوند. منوهاي آنها معمولاً سبك قديمي با تم مزرعه دارند و همچنين تصاوير متعدد در هر صفحه دارند. علاوه بر اين، اگر انتظار داريد رستوران شما پايگاه مشتريان قديمي تري داشته باشد، ممكن است بخواهيد فونت خود را بزرگتر كنيد، بنابراين خواندن آن آسان ميشود.

چگونگي انتخاب سبك

در نحوه طراحي منو عناصر طراحي مشخصي مانند فونت، تصاوير و رنگ‌ها در طراحي منو نقش دارند و به شما اين امكان را مي‌دهند كه به منوي خود هويت و شخصيت ببخشيد. شبيه به لي اوت منو، طراحي منوي شما مي تواند به ترغيب مشتريان براي خريد اقلام خاص با ارزش كمك كند. در اينجا نكاتي در مورد نحوه انتخاب تصاوير، فونت ها و رنگ ها براي منو و همچنين نحوه نوشتن توضيحات براي غذاها آورده شده است.

چگونه غذاي خود را توصيف كنيم

نوشتن توضيحات منوي اشتها آور مي تواند مشتريان شما را متقاعد كند كه چيز جديدي را امتحان كنند، اطلاعاتي را براي مهماناني كه داراي آلرژي غذايي يا رژيم هاي غذايي جايگزين هستند، ارائه دهد و به مشتريان كمك كند تا غذاي مورد علاقه خود را پيدا كنند. به‌علاوه، اگر از نام‌هاي منحصربه‌فرد براي غذاهاي خود استفاده مي‌كنيد يا غذاهاي بومي زيادي سرو مي‌كنيد، نوشتن توضيحات منو مي‌تواند به مشتريان شما كمك كند تا بفهمند اين غذا چيست.

شما بايد از توضيحات خود نه تنها براي فهرست كردن مواد موجود در ظرف، بلكه براي توصيف طعم و بافت غذا نيز استفاده كنيد. به عنوان مثال، به جاي فهرست كردن همه مواد تشكيل دهنده يك سالاد، از صفت هايي استفاده كنيد تا سالاد شما اشتها آورتر به نظر برسد، مانند اين: “سالاد راشل حاوي آروگولاي برگ دار، كاهوي رومي ترد، پنير خامه اي بز، و گردوي شيرين شده است كه همگي با يك وينگرت توت فرنگي سبك و خوشمزه روكش شده اند..”

نحوه استفاده از تصاوير در منو

يكي ديگر افزودن تصاوير به منوي شما مي‌تواند به مشتريان شما كمك كند تا بدانند با ارائه ايده‌اي از ظاهر غذاهاي شما چه انتظاراتي داشته باشند. اما، تعداد بيش از حد تصاوير در منوي شما مفهومي منفي دارد، زيرا بسياري از مشتريان تصاوير زيادي در منو را دليلي بر كم‌هزينه و بي كيفيت بودن رستوران‌ ميدانند. در اينجا چند نكته مفيد وجود دارد تا بتوانيد بيشترين بهره را از تصاوير منوي خود ببريد:

  • لازم است شما از با كيفيت ترين عكس موجود استفاده كنيد. اگر تصاوير شما تار يا خارج از فوكوس هستند، برداشت بدي از رستوران شما به مشتريان مي‌دهد.
  • بيش از دو تصوير در يك صفحه استفاده نكنيد، مگر اينكه يك رستوران با آيتم هاي حجيم مناسب براي خانواده باشيد.
  • از تصاوير محبوب ترين يا با ارزش ترين آيتم هاي خود استفاده كنيد. استفاده از اين تصاوير علاقه مشتريان شما را برانگيخته ميكند و باعث مي‌شود آنها تمايل بيشتري به سفارش آن غذا داشته باشند.
  • اگر چندين شعبه داريد يا صاحب فرنچايز هستيد، ممكن است ارزش داشته باشد كه به يك عكاس غذاي حرفه اي پول بدهيد تا محصولات شما را صحنه پردازي كند.
  • اگر در حال به‌روزرساني منو هستيد، مي‌توانيد اينستاگرام را بررسي كنيد و ببينيد آيا مشترياني عكس‌هايي از غذاي شما به صورت آنلاين منتشر كرده‌اند كه مي‌توانيد از آنها استفاده كنيد. اما اگر قصد استفاده از تصاوير اينستاگرام يا رسانه هاي اجتماعي را داريد، حتما با مالك تماس بگيريد و ابتدا از او اجازه بگيريد.

انتخاب طرح رنگ

رنگ هايي كه در منوي خود استفاده مي كنيد چيزهاي زيادي در مورد رستوران و برند شما مي گويد، بنابراين بايد در انتخاب آنها دقت كنيد. علاوه بر اين، رنگ هايي كه انتخاب مي كنيد مي تواند بر اشتهاي مهمانان شما تأثير بگذارد.

به عنوان مثال، رنگ هاي روشن مانند قرمز، زرد و نارنجي مي تواند اشتهاي مشتريان شما را افزايش دهد و آنها را براي غذاي شما هيجان زده كند. با اين حال، از سوي ديگر، رنگ‌هايي مانند آبي و بنفش مي‌توانند مشتريان شما را كمتر گرسنه كنند.

هنگام انتخاب يك طرح رنگ براي منوي خود، همچنين نياز است مطمئن شويد كه رنگ هاي شما مكمل يكديگر هستند و يك تم ثابت داريد. علاوه بر اين، طرح رنگ شما بايد با برند تجاري شما همخواني داشته باشد. بنابراين، خوب نيست كه يك منوي آبي برقي در ويسكي بار خود داشته باشيد يا يك منوي قهوه اي خنثي در يك رستوران دوستدار كودك داشته باشيد.

فونت و تايپوگرافي منو

در نحوه طراحي منو فونتي كه استفاده مي‌كنيد معمولاً هنگام طراحي ناديده گرفته مي‌شود، اما يك فونت خوب مي‌تواند به شما در تسهيل فروش كمك كند. در اينجا چند نكته براي انتخاب بهترين فونت براي منوي شما وجود دارد:

  • اندازه آيتم هاي منوي خود را بزرگتر از قيمت هاي خود كنيد. اگر قيمت‌هاي شما خيلي برجسته نمايش داده ‌شوند، مشتريان ارزان‌ترين كالا را به‌جاي چيزي كه بيشتر برايشان جذاب است، بررسي مي‌كنند.
  • مي توانيد از حروف بزرگ و پررنگ براي نام آيتم هاي خود استفاده كنيد، اما هنگام توصيف مواد تشكيل دهنده بشقاب از حروف كوچك و حالت معمولي استفاده كنيد.
  • علامت هاي دلار را از منوي خود حذف كنيد. علامت دلار در ذهن مشتريان بار منفي دارد و باعث مي شود آنها كمتر خريدهاي بزرگ انجام دهند.
  • اگر مخاطبان اصلي شما پير يا خيلي جوان هستند، بهتر است اندازه قلم خود را افزايش دهيد تا خواندن آن آسان باشد.

چاپ و نمايش منو

هنگامي كه طراحي منوي خود را به پايان رسانديد، آماده چاپ و درج منوهاي خود در جلدهاي منو هستيد.

اندازه منو

قبل از اينكه منوهاي خود را چاپ كنيد، بايد تصميم بگيريد كه منوهاي شما چه اندازه اي خواهند داشت. هنگام انتخاب اندازه براي منوهاي خود، طرحي را كه انتخاب كرده ايد و همچنين اندازه فونت و تعداد آيتم هاي منو را در نظر بگيريد.

در اينجا برخي از اندازه هاي رايجي كه صاحبان رستوران براي منوهاي خود استفاده مي كنند آورده شده است:

  • منوي ناهار: ۵”x۱۱”
  • منوي شام: ۵”x۱۱” ، ۸.۵”x۱۴” يا ۱۱”x۱۷”
  • منوي نوشيدني يا دسر: ۲۵”x۱۱” ، ۴.۲۵”x۱۴” يا ۵.۵”x۸.۵”

همچنين مي  توانيد به جاي منوهاي سنتي از استند هاي روميزي براي نمايش گزينه هاي دسر يا نوشيدني خود استفاده كنيد.

https://partanimation.com/menu-design/

چاپ منو

شما بايد منوها را به اندازه كافي چاپ كنيد تا هر مشتري بتواند با آرامش و سرعت خودش مرور كند. در اينجا يك راهنماي مفيد وجود دارد كه به شما نشان مي دهد رستوران شما بايد چند منو چاپ كند:

نوع منو تعداد به ازاي هر نفر / ميز تعداد در هر رستوران
منوي صبحانه ۱ عدد به ازاي هر نفر ۷۵% ظرفيت صندلي ها
منوي ناهار ۱ عدد به ازاي هر نفر ۷۵% ظرفيت صندلي ها
منوي شام ۱ عدد به ازاي هر نفر ۷۵% ظرفيت صندلي ها
منوي دسر ۱-۲ عدد به ازاي هر ميز ۵۰% ظرفيت صندلي ها
ليست نوشيدني ها ۱ عدد به ازاي هر ميز ۱-۱۰ منو
صورتحساب ۱ عدد به ازاي هر ميز ۱ عدد براي هر ميز + ۱۰%

نكات متفرقه طراحي منو

در حال حاضر، منوي شما بايد تقريباً كامل شده باشد. در اينجا چند ايده نهايي براي نحوه طراحي منوي رستوران وجود دارد كه بايد حتما در منوي خود قرار دهيد:

  • نمادهايي را براي انواع مختلف اقلام مانند آيتم هاي وگن، وجترين، بدون گلوتن يا بدون قند ايجاد كنيد تا به مشتريان كمك كنيد اقلامي را پيدا كنند كه با رژيم غذايي جايگزين آنها مطابقت دارد.
  • هنگامي كه كار با منو تمام شد، بهتر است آن را اسكن كنيد يا يك نسخه ديجيتالي ايجاد كنيد كه بتوانيد آن را به صورت آنلاين نيز داشته باشيد. اين امر به ويژه در صورتي مهم است كه رستوران شما داراي خدمات دليوري يا بيرون بر باشد. هنگامي كه منوي خود را به صورت آنلاين اضافه مي كنيد، همچنين لازم است يك نسخه سازگار با موبايل براي مشتريان بالقوه اي كه منوي شما را در موبايل يا تبلت خود جستجو مي كنند ايجاد كنيد.

اهميت طراحي منو در طراحي سايت

قابل استفاده بودن يا Useability بودن مهمترين هدف هر وب سايتي است و منوي ناوبري useable همان چيزي است كه وجودش براي هر سايتي ضروري است. در واقع اين منو است كه به مسيريابي كاربر در سايت شما كمك نموده و چگونگي تعامل كاربر با سايت را مشخص مي كند. اگر ناوبري خوبي نداشته باشيد محتواي خوب تان هم ديده نمي شود. منوها در عين سادگي حاوي عناصر لازم براي هدايت كاربر به قسمت هاي مختلف سايت هستند البته اگر طراحي خوب و خلاقانه اي داشته باشند.

كاربران با هدف خاصي وارد سايت مي شوند و به دنبال اطلاعات موردنظرشان مي گردند. به احتمال زياد شما هم قبل از اينكه مقاله را بخوانيد اين كار را انجام داده ايد. با داشتن يك منو ناوبري خوب به كاربران تان كمك مي كنيد تا هر آنچه نياز دارند را در زمان كوتاهي بيابند.

برنامه ريزي و پياده سازي منوي سايت

چيزي كه باعث مي شود ايجاد منوي ناوبري در هنگام طراحي سايت سخت باشد اين است كه منو مي تواند همه كاره باشد. اين منو مي تواند بسيار ساده يا پيچيده باشد - تعداد كمي صفحه اصلي باشد يا يك معماري چند سطحي؛ يك مجموعه محتوا براي كاربران وارد شده به سايت و يا يك مجموعه محتوا براي كاربران خارج شده از سايت باشد و يا ... .از آنجايي كه ناوبري و پيمايش در سايت هاي مختلف مي تواند متفاوت باشد، هيچ دستورالعمل يا روش مشخصي براي سازماندهي آن و جود ندارد. طراحي ناوبري خود يك هنر است و طراحان به مرور و با كسب تجربه، در طراحي آن قوي تر و بهتر مي شوند.

مهمترين ويژگي هاي يك منو سايت حرفه اي

براي طراحي منو در يك سايت به دو جنبه بايد توجه داشته باشيد. نخست اينكه منو بايد مدرن، زيبا و خلاقانه باشد تا با توجه به اهميتي كه براي سايت دارد به راحتي بتواند نظر كاربر را جذب كند. نكته دوم اين است كه نبايد سهولت در استفاده از منو و كاربرپسند بودن آن را فداي خلاقيت در طراحي كنيد. هدف از ايجاد منو اين است كه مسير دسترسي و پيمايش كاربر در سايت را ساده كنيم، بنابراين بايد به اين دو نكته مهم بطور همزمان توجه داشته باشيم. در ادامه برخي از مهمترين ويژگي هاي يك منو را بررسي مي كنيم.

منو ناوبري را خلاقانه طراحي كنيد

ناوبري خوب سنگ بناي يك سايت خوب و تاثيرگذار است. با اين حال، طراحي يك منوي خلاقانه كار دشواري است كه بتوانيد بدون ابهام و به شكل معني دار يك منوي عالي براي مرتب سازي و نمايش محتوا به كار، ايجاد كنيد. سازگاري زياد كتابخانه هاي جاوا اسكريپتي مانند جي كوئري امكان افزودن انيميشن هاي عالي به منوي ناوبري را ممكن ساخته است. بطور مثال، امروزه بسياري از سايت هاي تبليغاتي، وب سايت هاي تك صفحه اي هستند كه از مجموعه اي از انيميش ها و جلوه هاي متحرك استفاده مي كنند تا تجربه كاربري خوبي به كاربران خود ارائه داده و به اين طريق تعامل را افزايش دهند. البته در هنگام استفاده از پويا نمايي بايد احتياط را نيز رعايت كرد زيرا در اغلب موارد يك ناوبري ساده بسيار محبوب تر از يك ناوبري پيچيده و متحرك است. كاربران قصد دارند از محتواي سايت استفاده كنند پس نبايد با يك منوي پيچيده و شلوغ سردرگم شوند. اما به اين معنا نيست كه تحت هيچ شرايطي نمي توانيد از يك ناوبري پويا و خلاقانه استفاده كنيد.

منوهاي جذاب طراحي كنيد

همه افراد هميشه سعي مي كنند راه هاي جذابي براي مديريت سايت شان پيدا كنند و به كاربران اجازه مي دهند با گردش در سايت چيزي را كه مي خواهند پيدا كنند. سه نكته در طراحي ناوبري بايد در نظر گرفته شود: سازگاري، انتظارات كاربر و توليد سرنخ (lead Generation).

سوالي كه بايد از خودتان بپرسيد اين است كه: اگر صفحه طولاني باشد و سطوح مختلفي از ناوبري را ارائه كند، آيا كاربران قادر خواهند بود چيزي كه جستجو مي كنند را پيدا كنند و قادر هستند به سرعت از ناوبري مناسبي استفاده كنند؟ مجبور كردن كاربر به استفاده از كليدهاي خاصي در منو در مقايسه با استفاده از منوهاي عادي و تكراري به نظر نوآورانه و بديع است اما استفاده از آن به شكلي كه كاربر پسند نباشد تاثير منفي بر تعامل كاربر با سايت خواهد شد. بنابراين در حين طراحي و ساخت منوهاي جذاب از اهميت تعامل و كاربر پسند بودن آن غافل نشويد.

از ترندهاي روز در طراحي منو استفاده كنيد

ممكن است منوي ناوبري مهم ترين عنصر سايت شما باشد، زيرا داشتن يك منوي خلاقانه و زيبا، يك مسير جذاب است كه هر سايتي به آن نياز دارد. به دليل همين اهميت است كه منوهاي كاربري تمام سايت ها در جايي قرار مي گيرد كه قابل مشاهده ترين نقطه سايت است و مي تواند تاثير قابل توجهي بر كاربران بگذارد. طراحي منوي كاربري بايد برجسته و جذاب باشد تا توجه كاربر را جلب كند. همه معتقديم كه «محتوا پادشاه است» اما نبايد فراموش كنيم كه مسير رسيدن و دستيابي به محتوا «منوي ناوبري» است. بنابراين سعي كنيد در طراحي منو از ترندهاي روز دنياي طراحي استفاده كنيد تا به تعامل بيشتر با كاربر منجر شود.

منو بايد به صورت ثابت در صفحات قرار بگيرد

زماني مي توانيد ادعا كنيد طراحي سايت  شما حرفه اي است كه جايگاه ثابتي براي منو ناوبري در نظر گرفته باشيد. اين منو بايد ثابت باشد و در تمام صفحات تكرار شود تا كاربر هر زمان كه نياز داشت به ساير قسمت ها نيز دسترسي داشته باشد. در اين منو از پيچيدگي آيتم ها پرهيز كنيد و بكوشيد از عناوين ساده و واضح در منو استفاده كنيد. همچنين حداقل دسته بندي ها را در منو لحاظ كنيد تا كاربر سردرگم نشود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.