كداميك بهتر است برج خنك كننده مكعبي يا گرد ، مسئله اين است!

۱۸ بازديد

برج خنك كننده مكعبي از نظر ساختار و قطعات داخلي هيچ تفاوتي با برج خنك كننده گرد (مدور) ندارد و فقط نحوه ساخت آن راحت تر است. در ضمن جانمايي و نصب كولينگ تاورها يا همان برج هاي مكعبي در مكان مورد نظر نسبت به انواع گرد راحت تر است. امروزه سازندگان تمايل بيشتري جهت طراحي و ساخت برج هاي خنك كن مكعبي شكل دارند.

ساختار كولينگ تاور مكعبي و گرد

۱ . بدنه اصلي فايبرگلاس يا گالوانيزه

جنس بدنه معمولا با دو ماده متفاوت فايبرگلاس و يا فولاد گالوانيزه ساخته مي شود كه براي مقايسه آنها با يكديگر و شناخت مزايا و معايب هر كدام، متن زير را كه در خصوص تفاوت هاي برج خنك كننده فايبرگلاس و گالوانيزه است مطالعه نماييد. بدنه اصلي مي تواند به شكل گرد (مخروطي) و يا مكعب مستطيلي باشد كه با توجه به آن، با نام هاي برج خنك كننده گرد و برج خنك كننده مكعبي نام گذاري مي شوند.

۲ . Eliminator يا قطره گير برج خنك كننده

قطره گير برج خنك كننده بين فن و پكينگ جاسازي شده و از خروج قطرات آب مخلوط شده با جريان هوا كه قصد خروج از بالاي برج را دارند، جلوگيري مي كند. هر چه قطره گير به خوبي طراحي و ساخته شده باشد، اتلاف آب و كاهش آن در برج كمتر خواهد بود.

۳ . تيوب هاي پخش كننده آب

چند رديف تيوب (لوله) در بالاي پكينگ جاسازي شده تا جريان آبگرم را بر روي كل سطوح پكينگ جاري كند. در ساختار برج خنك كننده جريان مخالف ، تعدادي انژكتور (نازل) تزريق كننده آب با فشار زياد در تيوب ها تعبيه مي شود تا بتواند بر فشار هواي مكيده شده توسط فن، فائق آيد.

۴ . سوپاپ آب جايگزين

درصدي از آب را كه تبخير مي شود، بايد با آب تازه جايگزين گردد كه يك سوپاپ اجازه ورود آب با دبي كم را به مدار آب مي دهد و به صورت مكانيكي و يا هيدروليكي آن را كنترل مي كند.

۵ . گرمكن تشتك جمع آوري آب

براي جلوگيري از يخ زدن آب پايين برج در فصل زمستان استفاده مي شود.

6 . ورقه هاي پكينگ

در ساختار برج خنك كننده مكعبي و گرد مهمترين قطعه پكينگ است كه بيشترين حجم از فضاي درون آن را اشغال مي كند. جنس ورقه هاي پكينگ عموما از PVC است. الگوي شبكه در هم تنيده شده و زواياي آن طوري است كه جريان آب در آن آهسته شده و جريان هوا در آن مغشوش مي شود تا بيشترين تماس ممكن در حداقل فضا بين آبگرم و هوا صورت بگيرد و ظرفيت دستگاه افزايش يابد. به شيارهاي ايجاد شده بين ورقه ها، كانال گفته مي شود.

نحوه كار برج خنك كننده گرد و مكعبي

نحوه كار برج خنك كننده به اين شكل است كه در بالاي برج، مجموعه موتور الكتريكي و فن متصل به آن به همراه عايق، صفحات محافظ و هدايت كننده جريان هوا (صفحه استوانه اي اطراف فن) قرار دارد. در قسمت پاييني آن نيز صفحه شيب دار (محل انباشت آب سرد شده) و فلنج خروجي آب براي اتصال به لوله خروجي طراحي شده است. در محيط پيراموني بدنه آن (مخصوصا قسمت پايين) شيارهاي ورودي هوا تعبيه شده است. ورودي آب نيز از بالاي برج خنك كننده مكعبي يا گرد بوده و توسط چندين لوله آبگرم به سمت پايين سرازير مي شود.

درون برج خنك كننده گرد يا مكعبي نيز قطعاتي وجود دارد كه مهمترين آن، پكينگ است كه بيشترين حجم را اشغال مي كند. پكينگ معمولا از جنس PVC يا ABS و پلاستيك ساخته شده و شبكه اي از ورقه هاي در هم تنيده شده است كه هوا از پايين و آب از بالا بر سطوح آن جاري شده و با هم تماس پيدا مي كنند. پكينگ به اين خاطر به كار رفته كه ضمن جهت دادن به مسير حركت هوا و آب، موجب تماس گسترده آنها شده تا راندمان انتقال حرارت از آبگرم به هوا بيشتر شود. آبگرم كه دماي آن به هوا داده شده در پايين برج (تشتك يا سيني شيب دار) انباشته شده و پس از خارج شدن، مجددا براي خنك كاري دستگاه مورد نظر ارسال مي گردد و هوا نيز از قسمت بالاي آن خارج مي گردد.

بنابرين در پاسخ به اين سوال كه كداميك بهتر است برج خنك كننده مكعبي يا گرد؟ همانطور كه ساختار اين دو را نسبت به هم مقايسه كرديم و به طرز كار آنها اشاره نموديم در اصل هيچ تفاوتي ندارند و فقط نحوه توليد نوع مكعبي نسبت به نوع گرد يا همان مدور آسان تر بوده و همچنين در مكان هايي كه با مشكل كمبود فضاي نصب مواجه هستيم كولينگ تاور مكعبي را بهتر مي توان در مكان مورد نظر جاسازي و نصب نمود.

منبع: براي يافتن اطلاعات بيشتر مي توانيد به دلتاتي مراجعه كنيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.