کارپوشه سامانه مودیان چیست؟

ي نويسنده همه چي نويس خوش ذوق

کارپوشه سامانه مودیان چیست؟

۲۹ بازديد

مودیان مالیاتی از طریق کارپوشه ای که سازمان امور مالیاتی کشور به هر مؤدی مالیاتی اختصاص می دهد می توانند با سامانه مودیان مالیاتی ارتباط داشته و صورتحساب ها را به‌صورت الکترونیکی به این سامانه ارسال نمایند.

ابتدا باید فروشنده صورتحساب جدید را صادر و در سامانه مودیان به‌صورت الکترونیکی ارسال کند و خریدار به کارپوشه خود مراجعه و صورتحساب را پذیرش یا عدم پذیرش آن را اعلام نماید. از طرفی اگر صورتحساب ها طبق ضوابط و دستورالعمل های سازمان مالیاتی به سامانه مودیان ارسال شود، مؤدی مالیاتی نیازی به ارسال لیست معاملات ماده 169 ندارد و صورتحساب هایی که در سامانه مالیاتی ارسال شده اند مبنای محاسبه مالیات ارزش افزوده قرار می گیرد و نیازی به رسیدگی توسط سازمان امور مالیاتی نمی باشد. در غیر این‌صورت نه تنها مؤدی مالیاتی مشمول بخشودگی های مالیاتی نمی گردد بلکه ضمن رسیدگی به اسناد و مدارک، مؤدی مشمول جرایم پیش بینی در قانون پایانه های فروشگاهی می شود و در صورتی‌که مؤدی مالیاتی در سازمان مالیاتی ثبت نام نکرده باشد و کارپوشه اختصاصی نداشته باشد با مشکلات و جرایم مالیاتی مواجه می گردد.

البته ایجاد کارپوشه دارای مراحل دیگری می باشد مانند کلیدهای عمومی، اختصاصی و CSR که مؤدی باید قبل از دریافت شناسه یکتای مالیاتی خود، آنها را دریافت کند. پیشنهاد می شود ویدیوهای آموزشی تولیدی که در صفحه سامانه مؤدیان پیشرو حساب  درج شده و کلیه مراحل در آن توضیح داده شده است را حتما ملاحظه نمایید. همچنین از طریق نرم افزار رایگان تولید امضای دیجیتال سامانه مؤدیان پیشروحساب  به راحتی می توانید کلیدها را تولید کنید و در زمان ارسال صورتحساب ها به سامانه مودیان از آنها استفاده کنید. مودیان مالیاتی حتماً باید شناسه یکتای مالیاتی داشته باشند که فقط در اختیار خودشان باشد و در زمان ارسال صورتحساب ها از این شناسه استفاده کنند.

نحوه ارسال صورتحساب ها به سامانه مودیان

کلیه اشخاص مکلفند صورتحساب های خود را به‌صورت الکترونیکی صادر و در سامانه مودیان به‌صورت الکترونیکی ارسال کنند. اگر صورتحساب ها در سامانه مالیاتی به‌طور صحیح صادر شده و ارسال شده باشند صورتحساب ها با وضعیت “موفق” در سامانه ثبت می شوند و اگر صورتحساب ها دارای خطایی باشند یا به عبارتی دیگر اطلاعاتی که در صورتحساب آورده شده مغایر با دستورالعمل و ضوابط اعلامی سازمان مالیاتی باشد با عنوان “خطا دار” مشخص می شود که مؤدی مالیاتی باید پس از رفع خطا مجدداً آن را به سامانه ارسال کند. لازم به ذکر می باشد که صورتحساب های موفق تا 30 روز از تاریخ ارسال باید توسط خریدار مورد پذیرش قرار گیرد. در صورت عدم اقدام توسط خریدار این صورتحساب ها توسط سامانه مودیان تایید می شوند.

نحوه ارسال صورتحساب ها به سامانه مودیان می تواند به دو روش زیر انجام شود.

  1. روش مستقیم
    خرده فروشی‌ها و واحدهای صنفی که مستقیماً با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند، علاوه بر عضویت در سامانه مودیان، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی می باشند. در این روش مؤدی مالیاتی از طریق دستگاه پایانه فروشگاهی که در کارپوشه خود اطلاعات آن را معرفی کرده است، اقدام به ارسال صورتحساب ها می کند. اما بنا به هر دلیلی اگر از پایانه های فروشگاهی استفاده نکند می تواند از سایر سخت افزارها و نرم افزارها برای ارسال صورتحساب ها اقدام کند. در قانون پایانه های فروشگاهی ساختار و نحوه ارسال صورتحساب ها و اطلاعاتی که در صورتحساب ها باید در آنها منظور شود آورده شده است 

  • از مزایای این روش می شود به موارد زیر اشاره کرد:

    – صورتحساب ها بدون دخالت کاربر و به‌صورت سیستمی ارسال می شوند.
    – خطاهای کاربری از بین می رود.
    – اطلاعات محرمانه شرکت حفظ می شود.
    – با توجه به ارسال اطلاعات در سیستم یکپارچه، سرعت ارسال بالا می باشد.
    – بازخورد وضعیت صورتحساب ها از کارپوشه در نرم افزار ثبت و قابل پیگیری می باشد.
    – زمان و پروسه پیگیری خطا با توجه به حذف شخص ثالث کاهش می یابد.
    – در هر لحظه ای که مؤدی بخواهد می تواند اقدام به ارسال کند.
    – کلیدها و شناسه یکتای مالیاتی محرمانه و در اختیار خود مؤدی مالیاتی می باشد.
    – ارتباط با سایر سیستم های مؤدی در صورت ارسال اطلاعات به سامانه مودیان مانند اطلاعات بانکی امکان پذیر می باشد.

2. روش غیر مستقیم (از طریق شرکت های معتمد)

استفاده از پایانه فروشگاهی برای مودیان مالیاتی که مستقیماً با مصرف کننده نهایی ارتباط ندارند، الزامی نیست؛ اما مودیان مزبور موظفند کلیه صورتحساب های خود را از طریق شرکتهای معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی اقدام کنند و مودیان مالیاتی مکلفند کارمزد (تعرفه) استفاده از خدمات شرکتهای معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی را پرداخت نمایند. لازم به ذکر است شرکت های معتمد اشخاص حقوقی دارای پروانه هستند که حسب ضوابط و دستورالعمل های ابلاغی سازمان، نسبت به ارائه مشاوره و آموزش های لازم به مودیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات مالیاتی از قبیل خدمات مربوط به صدور صورتحساب الکترونیکی و سایر امور غیرحاکمیتی (به تشخیص سازمان) با سازمان همکاری می کنند. شرکت های معتمد سه نوع می باشند که شرکت های معتمد نوع یک فقط می توانند اقدام به ارسال صورتحساب ها را انجام دهند.
همانطوری‌که متوجه شدید کلیه مودیان مالیاتی مکلف هستند صورتحساب های خود را به‌صورت الکترونیکی صادر و به‌صورت الکترونیکی به سامانه مودیان ارسال کنند و خریداران و فروشندگان که همان مودیان مالیاتی هستند باید به کارپوشه اختصاصی خود مراجعه کنند و اگر صورتحساب ها به سامانه ارسال نشود یا کم اظهاری یا بیش اظهاری یا کتمان در ارائه صورت حساب ها وجود داشته باشد یا در سامانه ثبت نام نکنند مؤدی مشمول جرائم مالیاتی می شود و نه تنها از سایر بخشودگی های مالیاتی نمی تواند استفاده کند بلکه اسناد و مدارک توسط سازمان مالیاتی مورد رسیدگی قرار می گیرد و اعتبار مالیاتی مؤدی پس از دادرسی مالیاتی مشخص می شود و مؤدی مالیاتی مکلف به ارائه گزارش مطابق ماده 169 می باشد. در صورتی که اگر مؤدی مالیاتی کارپوشه را ایجاد و صورتحساب های خرید و فروش را در کارپوشه مطابق ضوابط سازمان مالیاتی کنترل کند می تواند از بخشودگی های مالیاتی بهره مند شود و سازمان مالیاتی عملکرد مؤدی را مطابق اطلاعات منظور شده در کارپوشه تایید می کند و رسیدگی انجام نمی دهد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.