صادرات خاویار به دلیل ارزش و اهمیت آن، مطمئنا به دقت و توجه بیشتری هم نیاز خواهد داشت. ارزش بالای غذایی خاویار و قرار گرفتن ماهی های خاویاری در بین گونه های در حال انقراض باعث شده که افراد برای تولید و صادرات آن به مجوزهای داخلی و خارجی متعددی نیاز داشته باشند. در این مقاله شما را با این مجوزها و صفر تا صد صادرات خاویار آشنا خواهیم کرد. همچنین اگر می خواهید با انواع خاویار صادراتی ایران آشنا شوید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.
معرفی قوانین صادرات خاویار به نقاط مختلف جهان
قوانین تجارت خاویار، بسته به کشوری که صادرات به آن انجام میشود، ممکن است تفاوتهایی داشته باشد. اما از بعضی قوانین مثل گرفتن مجوز صادرات از سازمان شیلات، محدودیت ارسال خاویار تا 5 کیلوگرم و تضمین کیفیت و اصیل بودن، تقریبا برای همه ثابت است.
آشنایی با بهترین کشورها برای صادرات خاویار و قوانین آنها
کشورهای آسیایی یکی از طرفداران خاویار ایرانی محسوب میشوند و برای این محصول ارزش خاصی قائل هستند؛ بنابراین برای تجارت در تایلند یا ارسال خاویار به ژاپن در حالت ایدهآل، باید به قوانین و ضوابط خاص این کشورها توجه کنید. برای مثال ژاپن به محموله خاویاری اجازه ورود میدهد که فقط نمک خالص (NaCl) بهعنوان نگهدارنده به آن اضافه شده باشد.
قوانین اروپا اما کمی متفاوتتر است. آلمان یکی از شرکای مهم تجاری در زمینه صادرات محصول خاویار برای ایران محسوب میشود. بخش قابلتوجهی از خاویار ایران به کشور آلمان فرستاده میشود و سپس آلمان این محصول را در سایر کشورهای اروپایی همچون انگلیس، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه پخش میکند.
برای فروش خاویار به اروپا معمولا از الگو CFR استفاده میشود. در این الگو تاجر محصول را با روش حمل و نقل هوایی به کشور مقصد ارسال میکند و سایر اقدامات، مثل ترخیص از گمرک و ارسال به انبار برعهده خود واردکننده خواهد بود. واردکنندگان باید توجه داشته باشند که باتوجهبه گرانبها بودن این محصول و جلوگیری از افت کیفیت آن، باید مراحل ترخیص خاویار با سرعت بیشتری نسبت به سایر کالاهای صادراتی انجام شود.
در زمینه استفاده از مواد نگهدارنده، قوانین اروپا به سفت و سختی قوانین کشورهای آسیایی نیست. صادرکنندگان میتوانند برای ارسال خاویار به اروپا، علاوهبر نمک خالص از مواد نگهدارندهای همچون اسید بوریک و بوراکس هم استفاده کنند.
برای صادرات خاویار ایرانی باید چه مراحلی را پشت سر بگذاریم؟
اولین نکته مهمی که باید برای صادرات محصول خاویار به آن توجه کنید، محدودیت وزنی در نظر گرفته شده برای صادرات این محصول است. صادرات ماهیان خاویاری باتوجهبه هزینههای بستهبندی و بالا بودن هزینه حمل و نقل هوایی، نباید وزن محصول کمتر از 5 کیلوگرم باشد. در غیر اینصورت صادرات محصول برای خریدار و فروشنده صرفه اقتصادی چندانی نخواهد داشت. بعد از در نظر گرفتن این نکته، باید مراحل زیر را برای تجارت خاویار انجام دهید:
• برای اینکه فعالیت خود را بهعنوان صادرکننده خاویار آغاز کنید، به یک شرکت ثبت شده با سرمایه داخلی مشخص نیاز دارید.
• سپس برای پیدا کردن مشتری و ارائه مناسب محصول، باید بازاریابی و مارکتینگ مناسب در کشورهای هدف انجام شود.
• در مرحله بعد برا اینکه صادرات موفقی داشته باشید، باید قوانین بازار کشور هدف و هزینههای جانبی برای ارائه محصول را بهخوبی بشناسید. یکی از مواردی که میتوانید در بین مراحل صادرات ماهیان خاویاری و کمک به افزایش فروش انجام دهید، راهاندازی وبسایت برای معرفی خدمات و ارائه جامع محصولات به مشتریان است.
• از مراحل پایانی برای صادرات ماهیان خاویاری، قیمتگذاری محصول است. قیمتگذاری یکی از موارد حساس و مهم در فرآیند صادرات محسوب میشود و باید با دقت بسیار انجام شود.
• آخرین مرحله در صادرات این محصول که باید به آن توجه کنید، شرایط بستهبندی و نگهداری خاویار است. شرایط نگهداری باید بهگونهای باشد که به کیفیت خاویار صادراتی خدشهای وارد نشود.
بعد از انجام این مراحل و کسب مجوز و گواهیهای لازم، محصولات در یخ خشک قرار داده شده و برای ارسال به مقصد آماده میشوند.
دریافت مجوزهای ضروری برای صادرات خاویار
برای صادرات محصول خاویار قبل از هر چیز به برگه مجوز صادرات نیاز دارید. در این برگه اجازه صادرات ماهیان خاویاری و تخم این ماهیها به صادرکننده داده میشود. ماهیان خاویاری یکی از گونههای در حال انقراض هستند، به همین خاطر برای صادرات این محصول باید چند مجوز مختلف تهیه کنید که شامل مجوز سایتس (CITES)، مجوز دامپزشکی، مجوز قرنطینه، مجوز حمل و اخذ گواهی از اتاق بازرگانی میشود.
سایتس، یکی از مجوزهای الزامی برای صادرکنندگان خاویار
مجوز سایتس (CITES) یک برگه است که برای محافظت از ماهیان در حال انقراض صادر میشود. در نتیجه فقط مراکزی که پرورش ماهی خاویاری دارند و این مجوز را دریافت کرده باشند، اجازه دارند در زمینه صادرات ماهیان خاویاری فعالیت کنند. همه ماهیهایی که در این مراکز نگهداری میشوند، باید یک ریزتراشه در بدن خود داشته باشند. این ریزتراشه بهعنوان شماره شناسه ماهی محسوب میشود که در سازمان سایتس ثبت شده است. همه کشورهایی که قصد صادرات و تولید ماهی خاویاری دارند، برای دریافت مجوز باید عضو این کنوانسیون باشند. مجوز سایتس انواع مختلفی دارد. این مجوزها شامل سایتس مزرعه، سایتس مرکز فرآوری و بستهبندی و سایتس صادرات میشوند.
ایران چند مدل خاویار صادر میکند؟
خاویار انواع مختلفی دارد که شناختهشدهترین نوع آن خاویار سیاه است. علاوهبر این نوع خاویار، خاویار طلایی و قرمز هم وجود دارد. دریای خزر زیستگاه ماهیان خاویاری متنوعی است. از مهمترین انواع خاویار در ایران که به کشورهای دیگر صادر میشوند، به خاویار فشرده، آرایشی، بری، کلاسیک، آسترا و بلوگا میتوان اشاره کرد. در این میان بلوگا خاصترین و باکیفیتترین نوع خاویار در جهان است. صادرات گچ و خاویار از پرسودترین تجارتها برای بازرگانان ایرانی محسوب میشوند.
یکی از مهمترین مجوزهای این امر، سایتس است که نشان میدهد خاویار، پرورشی بوده و برای تولید آن از ماهیان خاویاری وحشی دریاها استفاده نشده است. این قانون، برای حمایت از گونههای در خطر انقراض تصویب شده است. مجوز سایتس، 2 شکل دارد:
- مجوز export: برای فروشنده و شرکت صادرکنندهٔ خاویار صادر میشود؛
- مجوز Cites import: برای مشتری صادر میشود تا او از پرورشی و مجاز بودن خاویار خریداریشده، اطمینان حاصل کند.

مرحله بعد از دریافت مجوز صادرات خاویار ایران، چیست؟
بعد اخذ مجوزهای لازم جهت صادرات، لازم است تا خاویار را در بستهبندیهای استاندارد، آمادهٔ فروش به بازار جهانی کرد. بستهبندی مرغوب، از فساد خاویار جلوگیری کرده و آن را به بهترین شکل، به مقصد می رساند. اتخاذ استراتژی بازاریابی صحیح در بازار جهانی و پر از رقیبهای قدرتمند (مانند هولدینگهای چینی و روسی)، نقش زیادی در فروش و قیمتگذاری خاویار مرغوب ایرانی دارد.
با تدوین یک برنامهٔ درست برای فروش محصول در خارج از مرزهای ایران، مشتریان سراسر جهان محصول مورد نظر را پیدا کرده و خرید خود را انجام میدهند. بعد از بازاریابی و بستهبندی محصولات، باید حتماً هماهنگیهای لازم جهت ترخیص در کشور مقصد نیز انجام شود.
صادرات خاویار از ایران به کدام کشورها صورت میگیرد؟
شهرت و کیفیت خاویار ایرانی در بازارهای جهانی، باعث شده است تا حجم زیادی از خاویار تولیدی داخلی به سادگی به سایر کشورها صادر شود. خاویار صادراتی ایران به کشورهای مختلف اتحادیهٔ اروپا، مانند آلمان، بلژیک، ایتالیا، انگلیس، اسپانیا و فرانسه و کشورهای همسایه، مانند عمان، قطر و امارات و کشورهای دیگری همچون ژاپن، کره جنوبی، روسیه و کانادا عرضه میشود.
حجم زیادی از خاویار صادراتی ایران، متعلق به کشورهای اروپایی بوده و تقریباً هر کیلو خاویار در این کشورها، به قیمت حدود 2200 یورو به فروش میرسد. باید توجه داشته باشید که صادرات خاویار به کشورهای مختلف، تابع قوانین و میزان تقاضای آن کشورها است.
همهٔ کشورها خواهان مرغوبترین و بهترین نوع خاویار پرورشی هستند؛ بنابراین با پرورش علمی و دقیق این جانوران در شرایط مطلوب، میتوان مشتریان دائمی زیادی در جهان پیدا کرد.
قیمت خاویار صادراتی چقدر است؟
قیمت برندهای مختلف خاویار در ایران، با توجه به نوع، وزن، اندازهٔ دانهها و رنگ آنها متفاوت است. به طوری که در سال 140۱، شروع قیمت 30 گرم خاویار سوروگا از 750 هزار تومان و در خاویار بلوگا امپریال درجه یک، تا 1,150,000 تومان متغیر بوده است.
قیمت خاویار صادراتی در کشورهای دیگر، با توجه به نوسانات ارزی، قیمت حمل و نقل و شرایط اقتصادی کشورهای مختلف، تغییر میکند. هر چه خاویار از نوع باکیفیتتر و کمیابتری باشد، قیمت بیشتری خواهد داشت. در این میان، برندینگ نیز نقش پررنگی دارد. برندهای معروف، همواره کیفیت محصولات خود را در بالاترین سطح نگه داشته، قیمت بالاتری دارند و خریداران بیشتری نیز جذب میکنند.
چه نوع خاویاری از ایران به کشورهای دیگر صادر میشود؟
صید ماهیان خاویاری وحشی از دریای خزر، به دلیل صید بی رویه در گذشته و خطر انقراض این ماهیان گرانقیمت، ممنوع شده است. بنابراین، ایران و دیگر مناطق جهان، به پرورش این محصول روی آوردهاند.
ایران نیز مانند سایر رقبای بزرگ خود (مانند چین و روسیه)، خاویار مرغوب و باکیفیت جهانی خود را در قالب شرکتهای متعدد و در شهرهای مختلفی که زیرساخت لازم برای پرورش ماهی خاویاری را دارد، تولید میکند.
انواع خاویارهای تولیدشده در ایران، خاویار بلوگا، خاویار آسترا، خاویار سوروگا، خاویار بری یا سیبری و خاویار هیبریدی هستند. بلوگا یکی از معروف ترین و بهترین خاویارهای جهان است که در ایران تولید شده و به سایر نقاط دنیا، صادر میشود. خاویار بلوگا، همچنین قیمت بیشتری نسبت به سایر گونهها دارد.
چه هزینههایی برای صادرات خاویار باید پرداخت شود؟
همان طور که گفتیم برای صادر کردن خاویار نیز مانند تمام محصولات صادراتی دیگر، نیاز به اخذ مجوزهایی داریم. دریافت این مجوزها، هزینهبر خواهد بود. خریداران در سراسر دنیا، تنها به محصولاتی اطمینان دارند که مجوزهای بینالمللی را کسب کرده باشند. بنابراین، صادرات در چهار چوب قانون و مقررات ملی و جهانی، موجب فروش بهتر و مطمئنتری میشود.
نحوه بستهبندی خاویار صادراتی ایران به چه صورت است؟
انواع خاویار صادراتی، باید در بستهبندیهای مرغوب صادر شوند تا کیفیت آنها در هنگام حمل و نقل، کاملاً حفظ شود. بستهبندیهای خاویار پلمپ شده ایرانی، معمولاً در سایزهای مختلف و از کمترین وزن 10 گرمی تا بیشترین وزن 125 گرمی صادر میشوند.
خاویار، یک مادۀ غذایی لوکس و گرانقیمت دریایی محسوب میشود. بنابراین باید توجه ویژهای به طراحی قوطیهای آن شده و طرحی شیک، زیبا و باکیفیت داشته باشد. اعتقاد بر این است که یک تولیدکنندۀ عالی، هزینه و دقت زیادی برای طراحی بستهبندی محصولات خود خرج میکند.
بنابرین قوطیهای باکیفیت خاویارهای ایرانی در فروشگاههای خارجی، چشمگیر بوده و میتوانند بر میزان فروش، تاثیر خوبی داشته باشند. قوطیهای خاویار، توسط دستگاه و به صورتی پر میشوند که فلشهای روی بدنه و سرپوش، با هم منطبق باشند. پس از فرآوری خاویار و پر شدن قوطی، فشار یکنواختی روی سرپوش وارد خواهد شد تا هوای داخل قوطی، خارج شود.
در مرحلۀ بعد، قوطیهای پر و بستهبندی شده، به سمت بدنه و روی میز مخصوص شیبدار چیده میشوند. به این مرحله، «شورابگیری» گفته میشود. بعد از شورابگیری، دوباره به سرپوشها فشار وارد میشود تا هواگیری شوند.
سپس، 4 تا 5 قوطی را به صورت ستونی و به مدت 2 الی 5 ساعت، روی هم قرار میدهند. در آخر، دوباره روی قوطیها فشار وارد میکنند تا فرآیندهای شورابگیری و هواگیری، مجدداً انجام شوند.
صادرات خاویار در ایران، چه جایگاهی دارد؟
در سالهای اخیر، تولید خاویار در ایران تا حد زیادی افزایش داشته و توانسته جایگاه خوبی در جهان پیدا کند. شرکتهای زیادی در این زمینه فعال هستند که با صادرات خاویار مرغوب، ارز بالایی وارد کشور میکنند.
به گزارش ایسنا، میزان صادرات خاویار ایرانی در سال 1399، حدود 6 میلیون دلار و ماهی خاویاری، 10 میلیون دلار بوده است. به طور کلی، در سال گذشته 12 تن خاویار تولید شده که از این میزان، تنها در حدود 45 درصد آن (یعنی 5/4 تن) به سایر کشورها صادر شده است. 55 درصد باقیمانده، در داخل کشور به صورت خوراکی و مقداری از آن نیز به عنوان خاویار درجه دو یا سه، در محصولات آرایشی و بهداشتی مصرف میشود.
چرا بايد اين نكات مهم را درباره طراحي سايت بدانيم ؟۱.اهرم سلسله مراتبي بصري نكات مهم طراحي سايت - اهرم سلسله مراتبي بصري هر صفحه داراي سلسله مراتب بصري است. اگر با مفهوم اين عبارت آشنا نيستيد ما تعريف آن را در اينجا براي شما آوردهايم: طراحان وب از سلسله مراتب بصري استفاده ميكنند تا توجه بازديدكنندگان را به سوي عناصر مهم هدايت كنند. طرح وب شامل موقعيت (بالا و پايين صفحه)، اندازهها (بزرگ يا كوچك)، تصاوير (ويديو، تصاوير، نمادها) و كنتراست (رنگ و فضاي سفيد) است. ۲.استفاده از يك عنوان توصيفي و كليدي در صفحه اصلي نكات مهم طراحي سايت - عنوان توصيفي و كليدي عنوان در بالاي صفحه اصلي قرار دارد و ميتواند توصيفي يا غيرتوصيفي باشد. در صورت توصيفي نبودن بازديدكننده ممكن است نتواند به اولين سوال خود يعني «آيا من در جاي مناسب هستم؟» پاسخ دهد. همچنين عنوان توصيفي براي استفاده از كلمه كليدي هدف و نشان دادن ارتباط است. بسياري از بازاريابان يك عنوان زيركانه يا مبهم مينويسند. اما روشن و واضح بودن عنوان يك روش هوشمندانهتر است. بهتر است به جاي نوشتن يك عنوان جالب اما مبهم يك عنوان توصيفي بنويسيد. ۳.فراخواني براي اقدام را در بالاي صفحه قرار ندهيد نكات مهم طراحي سايت - فراخواني براي اقدام بازديدكنندگان ممكن است وقت بيشتري را در صفحه وبسايت شما بگذرانند اما اين بدان معني نيست كه آماده اقدام و يا خريد هستند. فراخواني براي اقدام معمولا در پايين صفحه انجام ميشود. طي يك تحقيق كه 25 ميليون بازديدكننده را مورد تجزيه و تحليل قرار داد دريافتيم كه بيشتر درگيريها در زير صفحه اتفاق ميافتد. تنها به اين دليل كه محتواي موجود در بالاي صفحه قابل مشاهده است لزوما به اين معنا نيست كه موثرترين مكان براي فراخواني مخاطب است. ۴.يك صفحه طولاني بسازيد كه به تمام سوالات بازديدكنندگان پاسخ دهيد پيكسلهاي بيشتر يعني فضاي بيشتر براي پاسخ به سوالات، پرداختن به اعتراضات و افزودن شواهد حمايتي. اگر بازديدكننده پاسخي براي يك سوال مهم پيدا نكند به راحتي تا پايين صفحه حركت ميكند و زماني كه راضي شد خواندن را متوقف ميكند. ۵.نمايش يك چيز در يك زمان مشخص نكات مهم طراحي سايت - نمايش يك چيز در يك زمان مشخص چيزي كه معمولا بيشتر مشتريان در هنگام شروع پروژه طراحي وب به ما ميگويند معمولا اين جمله است: «من يك طراحي تميز و مدرن را دوست دارم.». بازديدكنندگان فضاي آشفته را دوست ندارند. درواقع آنها فضاي سفيد را دوست ندارند بلكه پيچيدگي بصري كم را دوست دارند. در سال 2012 گوگل تصميم گرفت كه بداند چه وبسايتهايي از نظر بازديدكنندگان زيبا هستند. اين يك مطالعه درمورد سادگي با يك نام بسيار پيچيده بود: «نقش پيچيدگي بصري و نمونهسازي اوليه درمورد برداشت اول از وبسايتها: تلاش در جهت درك احكام زيباييشناسي». آنها در اين تحقيق دريافتند كه طرحهاي پيچيده كمتر به عنوان زيبايي درك ميشوند. ۶.طرحبندي استاندارد استفاده كنيد نكات مهم طراحي سايت - طرحبندي استاندارد همان تحقيق گوگل نشان داد كه نمونه اوليه بالاي صفحه نيز با زيبايي درك شده ارتباط دارد. به عبارت ديگر از طرحهاي عجيب و غريب در ابتداي صفحه استفاده نشده و وبسايتي كه از استانداردها پيروي كرده است بيشتر مورد استقبال قرار گرفته است. سايتهايي كه به عنوان زيباترين سايتها محسوب ميشوند داراي نمونههاي اوليه بالا و همچنين پيچيدگي بصري كم هستند كه هر دو اين موارد ساده و تميز كار شدهاند. اين بسيار خوب است كه شما برند خود را متمايز كنيد اما درمورد چيدمان سايت بهتر است كه ساده عمل كنيد. ۷.از فضاي كاذب انتهاي صفحه بپرهيزيد وبسايتهاي مدرن بازاريابي به ويژه صفحات فروش اغلب با بلوك صفحه ساخته ميشوند. اين بلوكها رديفهايي از محتوا هستند كه اغلب با يك تصوير در يك طرف و متن در طرف ديگر در يك ستون واحد جريان مييابند. در اينجا يك تصوير از صفحه سرويس معمولي در وبسايت توليد سرب آورده شده است. همانطور كه در نمودار نشان داده شده است پاورقي از رنگ پسزمينه تيرهتري برخوردار است، بنابراين بسياري از سايتها اين كار را انجام ميدهند. ۸.از طرح كشويي يا چرخان خودداري كنيد اين طرحها سالها محبوب بودند و مشتريان آنها را دوست دارند. اما مشكلي كه وجود دارد اين است كه بازديدكنندگان ممكن است فقط اولين اسلايدها را ببينند. مطالعات زيادي صورت گرفته كه به همين نتيجه رسيدهاند و دريافتهاند در اين نوع طرحها اسلايدهاي بعدي كمتر ديده ميشوند و تماس يا اقدام به كليك كرد برروي اين اسلايدها تقريبا بعيد است. اين طرحها ممكن است محبوب باشند اما استفاده از آنها براي سياست داخلي خوب است نه براي بالا رفتن نرخ بازديدكنندگان. ۹.از استفاده از زبانه و آكاردئونها خودداري كنيد بهتر است از زبانهها و جعبه محتواي قابل گسترش استفاده نكنيد. با دانستن اينكه 76 درصد از بازديدكنندگان در حال اسكن هستند ميتوانيد همه چيز را در معرض ديد آنها نگه داريد و از اين طريق مطالب خود را بيشتر به آنها نمايش دهيد بدون اينكه نياز به كليك كردن براي آشكار كردن چيزي باشد. شما در وبسايت آمازون نيز هيچ كدام از اين زبانهها و آكاردئونها را مشاهده نخواهيد كرد. به خاطر داشته باشيد كه خواندن سريع بسيار راحتتر از كليك كردن است. اگر بازديدكننده مجبور باشد هدف خود را كليك كرده يا برروي زبانه كليك كند تا قادر به مشاهده چيزي باشد كمتر احتمال دارد كه آن را ببيند. تصاوير در اينجا بياييد كمي به نكات مربوط به تصاوير بپردازيم: ۱۰.از تصاوير افراد استفاده كنيد نكات مهم طراحي سايت - استفاده از تصاوير افراد چهرهها تصاويري منحصر به فرد و قدرتمند هستند. از زمان به دنيا آمدن ما به چهرههاي ديگر بيشتر نگاه ميكنيم. قدرت مغناطيسي تصاوير افراد در طراحي وبسايت بسيار مفيد است. چهرهها توجه را جلب ميكنند. مطالعه موردي معروفي نشان ميدهد كه نتايج حاصل از تركيب چهره و توصيفات در يك صفحه فروش بسيار چشمگير است. ۱۱.اما از عكسهاي ذخيره شده استفاده نكنيد يك زمان و مكان براي عكسهاي ذخيره شده وجود دارد، اما بهتر است از عكسهاي ذخيره شده استفاده نكنيد. آنها هرگز احساس واقعي بودن ندارند و بنابراين موجب جلب اعتماد نخواهند شد. شركتها به دليل كيفيت بالا براي استفاده از عكسهاي ذخيره شده وسوسه ميشوند. اما بازديدكنندگان شما بيشتر به واقعيت اهميت ميدهند. آنها درواقع ترجيح ميدهند افراد واقعي را ببينند. ۱۲.از چهرهها به عنوان نشانه استفاده كنيد نكات مهم طراحي سايت - استفاده از چهرهها به عنوان نشانه تصاوير افراد فرصتي ويژه براي توجه بازديدكنندگان به شما ميدهد. يك محقق به نام جيمز نسيم طرحهايي را به 106 نفر نشان داد و پس از آن به قدرت چهرهها در موقعيتهاي مناسب پي برد. چهرهها قدرت اين را دارند كه توجه بازديدكنندگان را به سمت ساير عناصر سوق دهند. يك مطالعه مشهور با استفاده از چهره كودك صورت گرفته است، وقتي كودك به دوربين نگاه ميكند بازديدكنندگان به كودك نگاه ميكنند. وقتي كودك به عنوان يا تيتر نگاه انداخته باشد بازديدكنندگان به تيتر نگاه ميكنند. ۱۳.از فلشها به عنوان نشانههاي بصري استفاده كنيد چهرهها ميتوانند توجه بازديدكنندگان را جلب كنند، اما تنها راه كنترل و هدايت چشم بازديدكننده نيستند. حتي ممكن است فلشهاي كوچك كشيده شده با دست موثرتر از آن باشد. در اين مطالعه نشان داده شده است كه حتي يك پيكان ساده در جذب CXL چشم بازديدكنندگان يك عنصر قدرتمند در صفحه است. اگر ميخواهيد بازديدكنندگان شما به چيزي نگاه كنند، با فلش به آن اشاره كنيد. ۱۴.براي فراخواني مخاطب به اقدام از رنگ استفاده كنيد نكات مهم طراحي سايت - فراخواني مخاطب رنگها داراي مفاهيم احساسي و عاطفي هستند(مثلا قرمز فوري، آي آرام و غيره) و بخشي از استانداردهاي يك برند ميباشند. رنگها همچنين فرصتي هستند كه بازديد كنندگان را به سوي اقدام و خريد سوق دهند. يك مطالعه درمورد رنگ دكمههاي فراخواني به اقدام نشان داده است كه قدرت رنگ و كنتراست درخشندگي جلب توجه را زياد ميكند. پيمايشها و پيوندها (لينكها) در اينجا توصيههايي براي لينكها و پيمايش سايت از جمله منوها، دكمهها و لينكهايي كه باعث ميشود بازديدكنندگان شما نسبت به آن جلب شوند آوردهايم: ۱۵.توصيفي بودن نكات مهم طراحي سايت - توصيفي بودن پيمايشها هميشه از نظر بصري برجسته هستند بنابراين فرصتي براي برقراري ارتباط ميباشند. بازديدكنندگان به طور معمول بازديد خود را با اسكن در بالاي هدر شروع ميكنند. هر چيزي كه در قسمت هدر باشد از جمله منوهاي شما به احتمال زياد ديده خواهد شد. ۱۶.قسمت هوم يا خانه را در سمت چپ قرار دهيد و زياد نگران بقيه ترتيبات قرار گرفتن منو نباشيد نكات مهم طراحي سايت - ترتيب قرارگرفتن منو اگر لينك خانه يا هوم داريد آن را در سمت چپ قرار دهيد. چراكه رايجترين مكان براي قرار دادن آن است، بنابراين بازديدكنندگان انتظار دارند كه خانه را در هر وبسايتي در آنجا پيدا كنند. تحقيقات نشان ميدهد كه ترتيب مهم نيست. دو مطالعه مختلف براي رديابي چشم مخاطب وجود دارد كه ارتباط كمتري بين ترتيب موارد فهرست و موفقيت در تعداد بازديدكنندگان را نشان ميدهد. بنابراين وقت خود را صرف نگراني براي ترتيب قرار دادن موارد فهرست نكنيد. ۱۷.از صفحات خدمات به پستهاي وبلاگ لينك دهيد اگر بازديدكنندگان در يك صفحه از خدمات يك وبسايت قرار داشته باشند هدف آنها خدمات آن وبسايت است. اگر برروي وبلاگ خود لينكهايي از از صفحات ديگر قرار دهيد آنها را به صفحات ديگر نيز سوق ميدهد. پستهاي وبلاگ به طور طبيعي حواسپرتي، فرصتها و نرخ تبديل پايينتري دارند. ۱۸.مراقب باشيد با هر وبسايت ديگري لينك ندهيد شما بايد با مواردي مرتبط باشيد و به آنها لينك دهيد كه به بازديدكننده در رسيدن به اهداف خود كمك ميكند. در پستهاي وبلاگ لينكدهي معمولا به يك منبع يا پيوند خارجي است. اين پست ممكن است به ده مقاله خارجي لينك داده شود. اما در صفحات سرويس و در صفحه اصلي وبسايت بايد لينكدهي به سايتهاي ديگر را با دقت انجام دهيد. براي لينكدهي در صفحات اصلي اين سوالها را از خود بپرسيد: آيا واقعا ميخواهيد بازديدكنندگان روي آن كليك كنند؟ آيا اين لينكدهي شما را در رسيدن به اهدافتان كمك خواهد كرد؟ ۱۹.از نمادهاي رسانههاي اجتماعي در عنوان وبسايت خود استفاده نكنيد نمادهاي رنگارنگ رسانههاي اجتماعي موجود در هدر براي اهداف شما خوب نيستند. اگر بازديدكنندگان برروي هر يك از اين دكمههاي رنگارنگ كليك كنند حواس آنها از سايت پرت ميشود و بعيد است كه به سايت بازگردند. ادغام رسانههاي اجتماعي به طور كلي كار اشتباهي است. اگر به يك شبكه اجتماعي لينك ميدهيد اين كار را از طريق پاورقي خود انجام دهيد. بازديدكنندگان ميتوانند در صورت مشاهده اين لينكها از آنها استفاده كنند اما شما با اين كار به آنها پيشنهاد نميدهيد كه سايت را ترك كنند. نوشتن در اين قسمت بياييد درمورد كلمات صحبت كنيم. قبل از اين ما يك عنوان متمركز بر كليد واژه را در صفحه اصلي به شما توصيه كرديم. در اينجا چند نكته ديگر درمورد نوشتههاي يك وبسايت شامل هدر، زير عنوان و متن بدنه براي شما آوردهايم: ۲۰.زيرنويسهاي معنيدار بنويسيد نكات مهم طراحي سايت - زيرنويسهاي معنيدار عناوين مبهم در همه وجود دارد. اين عناوين غالبا بزرگ و بيفايده هستند اما مواردي كوچك و مفيد را دنبال ميكنند. اطمينان حاصل كنيد كه موارد بزرگ براي بازديدكنندگان معنيدار و مفيد هستند. اگر روساي شما ميخواهند چيزهايي مانند خدمات و محصولات در وبسايت بگويند بايد از خود بپرسيد كه چه توصيفي براي آن ميتواند بهتر باشد. ۲۱.از پاراگرافهاي طولاني استفاده نكنيد پاراگراف طولاني با استانداردهاي محتواي ديجيتال مطابقت ندارد. شكستن پاراگرافهاي طولاني فهم آن را آسانتر ميكند. به عنوان يك قاعده كلي سعي كنيد پاراگرافهاي طولانيتر از 3 يا 4 خط ننويسيد. اگر طول خط بسيار طولاني باشد خواندن آن براي مصرفكنندگان ميتواند مشكلتر باشد. ۲۲.از كلمات ساده استفاده كنيد نكات طراحي سايت - استفاده از كلمات ساده هرچه خواندن متن آسانتر باشد وبسايت موفقتر خواهد بود. از كلمات متداولي كه خوانندگان انتظار دارند استفاده كنيد. استفاده از جلمات طولاني و كلمات فانتزي خوب نيست. بايد از يك زبان ساده استفاده كنيد كه همه بتوانند آن را درك كنند. تحقيقات نشان داده كه سادگي در خوانايي ميتواند در افزايش بازديدكنندگان تاثير داشته باشد. ۲۳.ترتيب فهرست نكات طراحي سايت - ترتيب فهرست هنگام ثبت هر ليست در وبسايت خود مطالب مهم را در ابتدا و انتها قرار دهيد. توجه خواننده به وسط ليست كمتر است. از آنجا كه بازديدكنندگان صفحه را اسكن ميكنند اولين و آخرين موارد به احتمال زياد در حافظه كوتاه مدت باقي ميماند. ۲۴.به سوالات برتر بازديدكنندگان پاسخ دهيد سوالاتي ممكن است براي بازديدكنندگان پيش بيايد. كار اصلي وبسايت پاسخگويي به اين سوالات است. هر سوال كه بيپاسخ بماند فرصتي براي جلب اعتماد را از دست خواهد داد. همچنين سوالات بدون پاسخ امكان ترك وبسايت توسط مخاطب را افزايش ميدهد. هنگامي كه جوئل كلتكه فرايند خود را براي يافتن سوالها و نوشتن پاسخ در Hubspot يافت توانست صفحات فرود نرخ تبديل خود را دو برابر كند. او با مشتريان مصاحبه كرد، جوابهاي آنها را تجزيه و تحليل كرد، پيامها را در اولويت قرار داد و در پايان كلمات مخاطبان خود را در نسخه جديد بازاريابي خود به صورت هوشمندانه استفاده كرد. در اينجا سوالاتي وجود دارد كه جوئل براي كشف سوالات برتر بازديدكنندگان استفاده ميكند: چه چيزي باعث شده تا شما به دنبال راه حل باشيد؟ چه چيز ديگري را امتحان كرديد و چه چيزي را دوست نداشتيد؟ چه چيزي شما را از خريد از ما باز ميدارد؟ چه چيزي باعث شده شما به اندازه كافي به ما اعتماد كنيد و ما را امتحان كنيد؟ چه چيزي محصول ما را به راه حلي براي شما تبديل كرده است؟ هنگام ارزيابي چه چيزي براي شما مهمتر بود؟ اكنون ميتوانيد چه كاري انجام دهيد كه قبلا نميتوانستيد؟ مثالي براي من بگذاريد كه براي شما تفاوت ايجاد كرده است شواهد و اسناد اجتماعي را اضافه كنيد گرايش انسان به انجام كارهايي است كه ديگران انجام ميدهند. بنابراين ارائه شواهدي مبني بر اينكه ديگران شما را انتخاب ميكنند انتخاب خوبي به نظر ميرسد. هدف اين است كه هر تصميمي غير از استفاده از محصول شركت شما خارج از هنجار به نظر برسد. به بازديدكنندگان خود ثابت كنيد كه شما بهترين راه هستيد. ايدههاي بازاريابي خود را با شواهد پشتيباني كنيد. ۲۵- شواهد و اسناد اجتماعي را اضافه كنيد گرايش انسان به انجام كارهايي است كه ديگران انجام ميدهند. بنابراين ارائه شواهدي مبني بر اينكه ديگران شما را انتخاب ميكنند، انتخاب خوبي به نظر ميرسد. هدف اين است كه هر تصميمي غير از استفاده از محصول شركت شما خارج از هنجار به نظر برسد. به بازديد كنندگان خود ثابت كنيد كه شما بهترين راه هستيد. ايدههاي بازاريابي خود را با شواهد پشتيباني كنيد. ۲۶.كمبودها را ذكر كنيد نكات طراحي سايت - كمبودها را ذكر كنيد انسانها ماشين حسابهاي هزينه سود كارآمد نيستند. ما تمايل به افزايش سود و زيانهاي ناچيز داريم. به عبارت ديگر ضررو زيان بدتر از سود لذت بخش است. ۲۷.فرمهاي ثبت نام ايميل براي مشتركين را بهينه كنيد نكات طراحي سايت - فرمهاي ثبت نام در انتهاي اين پست يك فراخواني اقدام براي اشتراك قرار داده شده است. اگر از نزديك نگاه كنيد خواهيد ديد كه اين پست شامل سه عنصر جداگانه است. اين سه عنصر براي ثبت نام ايميل است. سلسله مراتب بصري در آن برجسته است. به خواننده گفته شده كه چه چيزي دريافت ميكند و چه موقع. با استفاده از اثبات اجتماعي يك توصيف كوچك از تعداد مشتركين انجام شده است. وقتي براي اولين بار اين تغييرات را آزمايش كرديم نرخ تبديل بسيار پايين بود و سپس پيشرفت چشمگيري كرد. اكنون شاهد افزايش 4و683 درصدي در ثبت نامهاي ايميل هستيم. بيشتر بخوانيد: http://payamarketing.toonblog.ir/post/6
خشك كن نوزادي چيست و چه كاربردي دارد ؟
خرید جدیدترین سرویس حوله نوزاد دخترانه
خريد سرويس خواب نوزاد به قيمت توليدي
خرید روپوش پزشکی و پرستاری به صورت عمده از تولیدی چه مزیتی دارد ؟
مهاجرت به اسپانیا از طریق خرید ملک و سرمایه گذاری سودآور
مشخصات و نکات خرید روپوش پزشکی لاکچری خوب
لباس کار دوبنده خارجی بهتر است یا ایرانی ؟