در سال 1403 چطور به صفحه اول گوگل برسیم؟

ي نويسنده همه چي نويس خوش ذوق

در سال 1403 چطور به صفحه اول گوگل برسیم؟

۱۴ بازديد

قرار گرفتن در صفحه اول گوگل با SEO و SEM

رسیدن به صفحه اول نتایج جستجوی گوگل، به معنای قرار گرفتن در معرض دید هزاران کاربر است. هر سایتی که بتواند خود را به بالاترین نتایج در اولین صفحه SERP گوگل برساند، بازدید و درآمد بالایی خواهد داشت و دقیقاً به همین دلیل، رقابت در صدر نتایج گوگل بسیار شدید است و سبقت گرفتن از رقبا و بالا بردن رتبه سایت در صفحه اول گوگل، کار دشواری است که نیازمند مطالعه و تلاش و صبوری طولانی مدت است.

برای استفاده از خدمات سئو سایت در مشهد تهران اصفهان شیراز و تبریز و رسیدن به صفحه اول گوگل به آزانس دیجیتال مارکتینگ پایا مراجعه کنید . 09388458125 - 09386676574

75 درصد کاربران، فقط از صفحه اول گوگل بازدید می کنند

این نمودار نشان می دهد که حدود 75 درصد کاربران، هرگز به صفحه دوم گوگل نمی روند و فقط از صفحه اول نتایج جستجوی گوگل بازدید می کنند. یعنی اگر سایت شما در صفحه اول گوگل نباشد، حداقل 75 درصد کاربران، اصلاً سایت شما را در نتایج جستجو مشاهده نمی کنند. جمله معروفی وجود دارد که می گوید: «بهترین مکان برای دفن یک جسد، صفحه دوم گوگل است چون کسی آنجا را نمی بیند!». این جمله اغراق آمیز به این معناست که برای دیده شدن توسط کاربران، باید حتماً به صفحه اول نتایج جستجوی گوگل برسیم

رسیدن به صفحه اول گوگل، به 2 روش امکان پذیر است: 1) از طریق Google Adwords یعنی تبلیغات کلیکی گوگل 2) از طریق بهینه سازی سایت برای کسب رتبه های طبیعی در نتایج جستجوی گوگل. روش اول به سادگی، به صورت تضمینی و در کوتاه مدت به نتیجه می رسد اما هزینه نسبتاً بالایی دارد. روش دوم غیر تضمینی است، نیازمند تلاش بلندمدت است، اما بازدیدکنندگان را به رایگان جذب سایت شما می کند. اگر قصد نتیجه گیری کوتاه مدت داشته باشید، باید تبلیغات گوگل ادوردز را انتخاب کنید و اگر می خواهید نتیجه بلندمدت بگیرید، این راهنما را مرحله به مرحله دنبال کنید:

1) یک سایت یا وبلاگ خوب راه اندازی کنید

برای راه اندازی یک سایت، روش های مختلفی وجود دارد. می توانید از سیستم های مدیریت محتوای آماده مثل وردپرس (Wordpress) یا جوملا (Joomla) استفاده کنید. می توانید فروشگاه سازهایی مثل ووکامرس (Woocommerce)، مجنتو (Magento) یا شاپیفای (Shopify) را به کار بگیرید، از سرویس های بلاگ دهی مثل بلاگ اسپات (Blogspot) یا بلاگفا (Blogfa) استفاده کنید یا یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی طراحی کنید. هزینه روش آخر بیشتر است اما دست شما برای اختصاصی سازی امکانات سایت و کنترل مسائل فنی، بازتر خواهد بود. در انتخاب شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی (Hosting) و همچنین دامنه مناسب (Domain) هم دقت کنید.

2) سایت خود را از نظر مسائل فنی سئو، آنالیز و بهینه سازی کنید

زیبایی و کارایی سایت، کافی نیست. سایت شما باید مطابق جدیدترین قواعد سئو و آخرین الگوریتم های گوگل، بینه سازی شده باشد. گوگل بیش از 200 فاکتور را در رتبه بندی سایت ها بررسی می کند که تعداد زیادی از این فاکتورها به مسائل فنی مربوط هستند. سایت شما باید هم از نظر ظاهری و هم از نظر عملکرد نرم افزاری، وضعیت قابل قبولی داشته باشد و به راحتی برای ربات های خزنده گوگل در دسترس باشد. اگر تمام نکات مثبت سئو (مثل تولید محتوای با کیفیت، لینک های مرتبط و با ارزش، تجربه کاربری عالی، نرخ مشارکت بالای کاربران و...) را داشته باشید اما سایت شما اشکالات فنی سئو داشته باشد، تمام زحمات شما به باد خواهد رفت. در صورت تمایل، می توانید با استفاده از خدمات آنالیز سئو شهر محتوا بررسی وضعیت SEO سایت خود را به کارشناسان با تجربه ما بسپارید.

3) نیازهای محتوایی کاربران خود را شناسایی کنید

پیش از تولید محتوا، لازم است بدانید که مخاطبان و مشتریان بالقوه شما، برای پیدا کردن مطالبی که به سایت و کسب و کار شما مرتبط است، چه کلیدواژه هایی را در گوگل جستجو می کنند. بدون کسب اطلاعات دقیق از جستجوهای کاربران، نمی توانید محتواهایی تولید کنید که بازدید زیادی از گوگل جذب کند. تحقیق کلمات کلیدی یکی دیگر از خدمات شهر محتوا است که می تواند در این مسیر به شما کمک کند و اطلاعات بسیار جامعی در زمینه جستجوهای کاربران در اختیار شما قرار دهد. با جمع آوری لیست جامعی از کلمات کلیدی پر جستجو، می توانید برای تولید محتوای هدفمند برنامه ریزی کنید.

4) سایت های رقیب را با دقت تجزیه و تحلیل کنید

سئو یعنی رقابت! شما باید بتوانید از رقبایی که همین الان در نتایج جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر شما حضور دارند، سبقت بگیرید و به صدر نتایج صفحه اول گوگل برسید. بدون بررسی و شناسایی نقاط قوت و ضعف رقیب ها، تلاش های شما بر اساس سلائق شخصی و بی برنامه خواهد بود. باید نوع طراحی سایت، کمّیت و کیفیت محتواها، تعداد و نوع بک لینک ها و سایر فاکتورهای مهم سئو را در همه رقبای خود تجزیه و تحلیل کنید. نقاط قوت آن ها را در سایت خود ایجاد کنید و نقاط ضعف آن ها را از سایت خود حذف کنید. آنالیز رقبا را به صورت مستمر ادامه دهید و همیشه آن ها را تحت نظر داشته باشید. اما به این نکته توجه کنید که نباید هر کاری رقبا انجام دادند شما هم تکرار کنید. دنباله رو آن ها نباشید، زیرا در این صورت همیشه از آن ها عقب تر خواهید بود. خلاق باشید و ایده پردازی کنید و از رقبا هم ایده بگیرید.

5) محتواهای سایت خود را به خوبی ساختاردهی کنید

ساختار محتوای سایت شما باید به گونه ای طراحی شود که تمام صفحات سایت شما با کمتر از 3 الی 4 کلیک در دسترس کاربر قرار گیرد. مثلاً کاربر بتواند از منوی سایت به دسته بندی محصولات و از آنجا با دومین کلیک به صفحه خرید محصول برسد. صفحاتی که بیش از 4 کلیک برای پیدا کردن آن ها لازم باشد، شانس چندانی برای کسب رتبه های برتر در صفحه اول گوگل نخواهند داشت. هر صفحه ای از سایت شما، باید جایگاه مشخصی در این طراحی ساختار داشته باشد. هیچ صفحه ای نباید خارج از ساختار از پیش تعیین شده شما، ایجاد شود و بدون لینک دهی داخلی رها شود. وقتی خود شما به صفحه ای لینک نداده باشید، گوگل به چه دلیلی باید آن صفحه را در نتایج جستجو نمایش دهد؟!

6) بهترین کلمات کلیدی را برای رقابت در گوگل انتخاب کنید

نتیجه تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ (Keyword Research) شامل فهرستی از صدها یا حتی هزاران کلمه کلیدی خواهد بود. هر کلیدواژه ای که میزان جستجوی زیادی داشته باشد، لزوماً برای هدفگیری شما مناسب نیست. شما باید کلیدواژه هایی را انتخاب کنید که با کمترین هزینه، در سریع ترین زمان، بیشترین بازدهی را برای شما ایجاد کند. ممکن است برخی از کلمات کلیدی، جستجوی بسیار بالایی داشته باشند اما سطح رقابت در آن ها به قدری شدید و سخت باشد که توان رقابتی سایت شما برای کسب رتبه بالا در نتایج صفحه اول گوگل، کافی نباشد. ممکن است یک کلمه کلیدی پیدا کنید که جستجوی زیادی داشته باشد و میزان رقابت هم در آن کلیدواژه پایین باشد اما کاربرانی که آن را جستجو می کنند، اهداف کسب و کار شما را محقق نکنند. مثلاً تمایلی به خرید محصولات شما نداشته باشند یا حاضر نباشند که اطلاعات تماس خود را در اختیار شما قرار دهند. پس باید از بین لیست بلندبالایی از کلمات کلیدی، مواردی را انتخاب کنید که هم توانایی رقابت در آن ها را داشته باشید و هم اثر بیشتری برای دستیابی شما به اهداف سایتتان داشته باشند. پس از انتخاب کلمات کلیدی، باید کلیدواژه هایی که هدف جستجوی مشترکی دارند را در یک گروه قرار دهید (Keyword Mapping) و برای آن ها خوشه بندی محتوایی (Topic Clusters) طراحی کنید. در مورد این مسائل می توانید با کارشناسان شهر محتوا مشورت کنید.

7) محتوای هدفمند، با کیفیت و منحصر به فرد تولید کنید

پس از این که بهترین کلمات کلیدی را که با اهداف شما و توان رقابتی سایتتان تناسب داشت انتخاب کردید، نوبت به برنامه ریزی برای تولید محتوا می رسد. دقت کنید که نباید برای هر کلیدواژه، یک محتوای مستقل تولید کنید! بلکه باید مجموعه ای از کلمات کلیدی که از نظر هدف جستجو با یکدیگر شباهت دارند را در یک گروه قرار دهید و برای هر گروه از کلیدواژه ها، یک محتوای کامل تهیه کنید که به تمام نیازهای کاربرانی که آن دسته از کلیدواژه ها را جستجو می کنند، پاسخ دهد. محتوای شما باید از همه محتواهایی که رقبا تا کنون درباره کلمات کلیدی مورد نظر شما تولید کرده اند، بهتر باشد. بهتر بودن محتوا به معنای این نیست که فقط سعی کنید محتوای کامل تری تولید کنید و تعداد کلمات بیشتری بنویسید. بلکه محتوای شما باید بهتر از رقبا سرچ اینتنت (Search Intent) یا هدف جستجوی کاربران را پوشش دهد. به عنوان مثال اگر مخاطب شما به دنبال یافتن «قیمت روز طلا» باشد، لازم نیست 2000 کلمه درباره آن تولید کنید. بلکه باید صفحه ای در سایت خود ایجاد کنید که دائماً به روز باشد و آخرین قیمت طلا را سریع تر از رقبا نمایش دهد. اما اگر مخاطبان شما عبارتی مثل «ترفند بالا بردن رتبه سایت در گوگل» را جستجو می کنند، باید محتوای جامعی تولید کنید که فرایند بهبود رتبه در SERP گوگل را مرحله به مرحله توضیح دهد. از کپی کردن محتوای دیگران بپرهیزید و محتوای با کیفیتی تولید کنید که گوگل تا به حال آن را در سایت های دیگر ندیده باشد. در صورت تمایل می توانید تولید محتوای سایت خود را به شهر محتوا سفارش دهید. مدیران کیفی تیم تولید محتوای شهر محتوا، نظارت کامل بر فرایند تولید محتوا دارند و با همکاری نویسندگان تحصیلکرده و با تجربه، محتوایی منحصر به فرد و با کیفیت برای سایت شما تولید می کنند.

8) محتوا را به خوبی فرمت بندی کنید

اگر محتوای بسیار خوبی تولید کنید اما به صورت یک متن ساده آن را منتشر کنید، نه گوگل ارزش چندانی برای آن قائل خواهد شد و نه مخاطبان حوصله مطالعه آن را خواهند داشت. کاربران ترجیح می دهد که با یک نگاه بتوانند حرف اصلی محتوای شما را بررسی کنند و اگر آن را جذاب و مفید تشخیص دادند، بخش هایی از آن را بخوانند. پس فقط تولید محتوا کافی نیست. بلکه باید محتوای خود را به خوبی فرمت بندی کنید تا در یک نگاه برای کاربران قابل اسکن کردن (Scannable Content) باشد. پیش از هر بخش از متن، از زیرتیترها یا هدینگ ها (Headings) استفاده کنید. کلمات مهم را بولد یا رنگی کنید. بین پاراگراف ها به اندازه کافی فضای خالی ایجاد کنید. فونت و سایز مناسبی برای متن ها انتخاب کنید تا به اندازه کافی خوانا باشند. رنگ متن باید کنتراست یا تضاد کافی با رنگ زمینه داشته باشد. سایز فونت تیترها باید به اندازه کافی از سایز فونت متن های عادی بیشتر باشد. رنگ لینک ها هم باید از رنگ متن های دیگر متمایز باشد تا کاربران بدانند که می توانند روی آن ها کلیک کنند.



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.